LUTFI SYAFIQ

Thursday, March 15, 2012

4 Cara Menghindari ROKOK

Salam. Dewasa ini, semakin ramai lahirnya perokok di Malaysia. Dalam pelbagai usaha kerajaan untuk menangani masalah ini, semakin teruk pulak jadinya kan? Haha. Ok, kat sini aku nak kongsi sedikit tips untuk hindari rokok. Jadi, kepada perokok-perokok tu, sila ambil perhatian lah ok? Anda rasa rokok itu COOL? Haha COOL sangat. Membazir jak...


Salah satu cara untuk menghentikan keracunan adalah dengan membersihkan nikotin yang ada dalam tubuh.Berikut akan dibahas cara menghilangkan nikotin dari dalam tubuh. Usaha ini biasanya boleh dicapai dalam beberapa hari.



1. Minum banyak air.Agar tetap sihat, setiap orang harus minum setidaknya 1,8 – 2,0 liter air per hari.Namun, nikotin dapat dibersihkan dari tubuh lebih cepat jika Anda minum setidaknya 2,3 liter air selama beberapa hari.

2. Olahraga.
Selain banyak minum air, berolahraga adalah cara yang bagus untuk membersihkan tubuh dari kotoran melalui peluh, termasuk nikotin.

Berjalan, joging, atau olahraga lain (seperti tenis) baik untuk membersihkan nikotin dari tubuh.

Olahraga setidaknya perlu dilakukan 30 minit setiap sesi dengan frekuensi hingga 5 kali seminggu. Jangan melakukan olahraga secara berlebihan kerana boleh mengakibatkan kerosakan paru-paru dan jantung.

3. Banyakkan makan buah-buahan dan kurangkan memakan fast food.
Tingkat kemasaman dan vitamin dalam buah-buahan seperti jeruk dan epal supaya dapat bertindak untuk membersihkan tubuh dari nikotin.
Selain itu, kurangkan memakan makanan segera dan makanan berat untuk setidaknya beberapa hari. Makanan berat boleh diganti dengan biskut, buah, sayuran, dan makanan rendah kalori.

4. Hindari alkohol.
Hindari alkohol, gula, dan kopi setidaknya untuk tempoh beberapa hari supaya nikotin dapat dibersihkan secara beransur-ansur
Alkohol boleh bertindak memperlambatkan nikotin keluar dari tubuh dan menghasilkan keinginan untuk merokok kembali. 
Kurangkan alkohol, perbanyak minum air putih dan banyakkan memakan buah-buahan..

(untuk perokok tegar sahaja, bab alkhohol tu orang islam memang dah haram)



P/s: Cara aku, bakar ja duit yang ada. So, tak dapat beli rokok. Kahkahkah!










Sumber

1 comment:

Chuu Muqhlis said...

ak elergik betol ngn org yg merokok kt kedai mkn -___-ll

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Panasss!