LUTFI SYAFIQ

Wednesday, September 7, 2011

Cara-cara Mewarnakan Rambut

Salam...
Hai kawan-kawan.
Korang pernah mewarnakan rambut tak?
Tak pernah?
Mai sini nak ajar buat dosa...
Firstly, korang perlu beli dye rambut.
Tak kisah lah kaler apa pun.
Ikut kegemaran korang la...
Contoh-contoh yang aku boleh bagi adalah:



 GATSBY cantik warna dia!
Ok kalau korang dah ada pewarna rambut tu, mulakan mewarna!

Langkah-langkah:
1. Bukak kotak dye tersebut.
2. Pakai sarung tangan yang diberi kalau ada.
3. Campurkan kedua-dua tiub pewarna dan goncang... Atau bancuh dalam mangkuk.
4. Sapukan pada rambut. Jangan sampai terkena pada kulit kepala seelok-eloknya.
5. Tutup rambut dengan showercap.
6. Set masa mengikut kesesuaian. Selalunya 30 minit.
7. Bilas sehingga bersih.
8. Keringkan menggunakan tuala bagi mengelakkan rambut daripada rosak jika menggunakan hair dryer.













Hasilnya:

Kalau nak buat dosa sangat macam ni la hasilnya...
*Lariiiiiiii

19 comments:

Lelaki Ini said...

xdewk yg halal ka???
ada kan?/

LUTFI SYAFIQ said...

dye semua haram... even halal, tp kalau menghalang air daripada smpai ke rmbut jdnya haram...

Irma A.Wahid said...

takut lah..nnti x sah semayang haa

Elyana Ahmad ใƒ„ said...

dye je yg halal.kalau pakai tetap tak sah nak solat sbb wudhuk tak sempurna.ramai org yg keliru.

LUTFI SYAFIQ said...

haa itu yg org keliru...
bahan2 dye tu halal.. tapi bila pakai jd haram...
mcm cik Elyana ckp tu la..

iKhRam said...

tak sanggup la pulak.. hahaha

adeq are-mean said...

Boleh tolong kalerkan rambut aku tak?? hehehe

Farahin Ahmad said...

err...instead of dye gunalah inai..kalau kemaruk sangat nak warne rambut la kan..ngeheeeeheee
atau die saje *gurau okay*

Anonymous said...

http://ohislam.com/hukum-mewarnakan-rambut-dalam-islam/

Fi Fiey said...

sebetulnya tak slh klu kita mewarna rambt,memang ada dye yg halal tp jarng djmpai dmna2 kedai, atau salon. tujuan kita mewarna utk mnukr warna rmbt asal kpd wrna yg lbh mnarik, blh2 mwarna rmbt tp jgnlh warna itu nampk over dri warna rmbt asal,, utk islam, klu kita takut dye rmbt ats alasn nnt xdpt solat, saya sarankan jgn buat.. Itulh pndangn saya..

Anonymous said...

apalah yg coment kat sini.. walaupun aku laki xpernah amik tahu pasal warna rambut... warna rambut diharuskan dalam islam.. melainkan warna hitam.. nabi memberitahu pada seseorang warnakan lah rambut kamu selain hitam.. jgn sesekali warna hitam adalah haram melainkan semasa peperangan.. sapa kata tak sah solat dan tak sah mandi wajib.. mandi wajib basuh perlu basuh kepala bukan rambut.. nabi pernah memberitahu seorang perempuan yg bersanggul cukuplah dengan jirusan air 3 kali dan tak perlu buka sanggul.. solat sah.. melainkan kamu menyerupai orang jahat mcm rambut punk tu.. ada x dalam hadis ada kata rambut warna x sah solat...

Anonymous said...

warna rambut adalah harus. melayu je carik pasal.
Allah ada tegur manusia dalam Quran supaya jgn mengharamkan apa nikmat yang Allah halalkan. Saintis pun ada cakap wudhuk dan mandi wajib tu memberi kelegaan pada saraf yakni sebenarya untuk ubun ubun berasa sejuk.
Nabi mewarnakan rambut kuning dan hijau di waktu perang. Ini dinyatakan Umar. begitu juga jambang perlu ada untuk mengenal pasti mukmin dan muslim berbanding kafir diwaktu perang. Kenapa tang perang ambil janggut jadi sunnah tapi warnakan rambut jadi haram? Agama tu tak menyusahkan. Orang sesat je menjadikan Islam tu nampak sempit di mata manusia.
Aku bagi perumpamaan, setiap orang yang kaler rambut tu hanya untuk yang tumbuh uban sahaja? Habis tu yang nak tutup uban yang tumbuh di waktu muda tu mewarnakan rambut selain hitam orang semua boleh terus tahu AIB seseoranglah? yela..asal warna rambut je kaitkan dengan uban..malulah orang yg benar2 nak tutup AIB uban dia. Dah korang boleh tau dia beruban. Apa agama yang memalukan manusia mcm tu? Tak pernah berfikir? Tu pasal warna rambut tu bukan untuk org beruban sahaja dan HARUS bagi kecantikan. Allah menyukai kecantikan.Hanya orang berakal mengambil pelajaran...

Ibnu Abbas melaporkan: Seorang lelaki mewarnakan rambutnya dengan inai melaui Rasullulah s.a.w, dan dia bersabda:"Betapa kacaknya ini." Dan seorang lagi yang mewarnakan rambut dengan inai dan katam melauinya dan dia bersabda:"Ini lebih kacak." Maka seorang lagi yang telah mewarnakan rambutnya KUNING melalui baginda; dan dia bersabda:"Yang ini paling kacak berbanding semua yang lain."-Riwayat Abu Daud (4211).

Nur Atasha Rosdi said...

Tp kalau warna rambut bahagian bawah je x sah jugak ke solat?

Nur Atasha Rosdi said...

Tp kalau warna rambut bahagian bawah je x sah jugak ke solat?

Unknown said...

Tq for information

Unknown said...

Tq for information

Bai Juri said...

ini baru betul

Bai Juri said...

ini baru betul

Dzaki Rizqin said...

✔✔✔✔✔✔✔✔✔✔๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Panasss!