LUTFI SYAFIQ

Sunday, April 8, 2012

Gambar | Serangga yang digunakan sebagai Pewarna untuk Kopi Starbucks

Salam. Baru-baru ni korang mesti ada terbaca artikal pasal Starbucks yang disahkan menggunakan serangga bawah tanah sebagai bahan pewarna Stawberries Smooties dengan Creme Cappucino kan? Korang tau tak serangga tu macam mana? Kali ni aku nak tunjuk sikit rupa bentuk dan sedikit info pasal serangga tu yang aku dah study sikit.

Serangga tersebut dikenali sebagai Cochineal. Nanti kat bawah aku tunjuk gambar-gambar yang aku jumpa ok? Benda alah ni macam sejenis kumbang. Aku pun tak pasti sangat. Tapi serangga ni jugak orang guna untuk mewarnakan benang. Kiranya macam dye lah. Tapi tak pasti jugak ia digunakan sebagai pewarna makanan. Macam geli saja? Hmm.

Ok jom tengok gambar!



Hmm macam geli jer kan? Aku rasa benda ni sebenarnya tak beracun. Hmm, adakah benda ni juga dijadikan pewarna bagi minuman Coca Cola???

6 comments:

LaLa mhdnor said...

darah ke tu???

LUTFI SYAFIQ said...

cecair dlm badan dia kot. bkn darah.. hehe

hazanis said...

geli la plop bila tengok tu....haishhh

ecah_amicable said...

serangga ni macam spesis yang ada dalam kelopak buah manggis... tapi warna putih... cuma kecil jelah

♥♥uNie FaRaHaNi♥♥ said...

serius ke nie..^_^

falling angel said...

Arrhhh!!!!!!!!!!!!!! Jijik weygghhh!!! Serius er?? Gurauan atau reality nii?? Hadoyy..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Panasss!