LUTFI SYAFIQ

Thursday, May 10, 2012

Cara Hilangkan Jerawat dan Parut Jerawat dengan MUDAH!

Salam. Mesti ramai diantara kita yang sangat peka dengan penjagaan kulit wajah kan? Konfem punya la! Sapa yang tak peka tu memang something wrong somewhere. Muka yang bersih menjadikan kita lebih konfident nak berhadapan dengan orang kan? Bagi aku laa. Korang aku taktau la camna. Haha.

Menghilangkan Jerawat Dengan Kelapa
Bahan-bahan: Air Kelapa Tua

Cara-cara: Jerawat boleh dihapuskan dengan air kelapa tua. Atau rajin-rajinkan diri minum minyak kelapa dara. Awet muda.

Menghilangkan Jerawat Dengan Kanji Nasi
Bahan-bahan: Nasi Sejuk

Cara-cara: Nasi yang tidak habis boleh digunakan untuk menghilangkan jerawat. Pastikan guna kanji nasi yang sejuk.

Menghilangkan Jerawat Dengan Air Basuhan Beras dan Biji Betik
Bahan-bahan: Beras dan Biji Bitik

Cara-cara: Air rendaman beras dan biji betik yang ditumbuk lumat bila digabungkan akan menjadi bahan pencuci muka yang baik. Jika tidak digunakan boleh dijemur sehingga kering dan disimpan.

Menghilangkan Jerawat Dengan Teh Berwarna Hijau
Bahan-bahan: Daun Teh Hijau

Cara-cara: Daun teh terkenal sebagai rahsia melembutkan kulit tangan. Tangan jadi lebih mulus dan cantik. Siapa tahu, teh berwarna hijau juga boleh digunakan untuk melicinkan muka?

Menghilangkan Jerawat Dengan Jambu Batu
Bahan-bahan: Daun Jambu Batu

Cara-cara: Daun jambu batu yang telah dilumatkan juga berkesan untuk menghilangkan parut jerawat. Caranya, gaulkan dengan bedak sejuk, lalu sapu ke muka bila hendak tidur.

Daun senduduk, salah satu bahan untuk menghilangkan parut jerawat

Petua Menghilangkan Kesan Parut Jerawat di Muka
Jerawat yang sudah kering akan meninggalkan parut di muka. Muka yang ada kesan parut jerawat sudah tentulah kelihatan tidak menarik dan nampak ganas serta samseng. Janganlah bimbang sangat. Sebenarnya, ada beberapa cara untuk menghilangkan parut jerawat pada wajah anda. Cara-cara untuk menghilangkan parut jerawat pada kulit muka adalah seperti berikut:

Menghilangkan Parut Jerawat Dengan Kulit Kayu Manis
Bahan-bahan: Kulit Kayu Manis

Cara-cara: Tumbuk atau kisarkan beberapa batang kulit kayu manis sehingga menjadi serbuk. Campurkan serbuk kulit kayu manis tadi dengan sedikit air.

Menghilangkan Parut Jerawat Dengan Kulit Kayu Manis dan Madu Lebah
Bahan-bahan: Kulit Kayu Manis dan Madu Lebah

Cara-cara: Asahkan kulit kayu manis dan campurkan dengan madu lebah. Tempelkan pada kulit muka yang berparut pada setiap malam. Keesokkan harinya, cucilah muka dengan menggunakan air suam.

Menghilangkan Parut Jerawat Dengan Timun
Bahan-bahan: Timun

Cara-cara: Kisarkan timun dan kemudian tapiskan airnya. Tampalkan hampas timun pada kulit muka. Biarkan selama setengah jam. Kemudian, cuci muka sehingga bersih dengan air suam.

Menghilangkan Parut Jerawat Dengan Daun Senduduk, Cekur dan Beras
Bahan-bahan: Daun Senduduk, Cekur dan Beras

Cara-cara: Rendamkan beberapa helai daun senduduk, sedikit cekur dan segenggam beras. Kemudian giling hingga lumat. Sapukan pada parut muka dua kali seminggu.

Menghilangkan Parut Jerawat Dengan Daun Sirih
Bahan-bahan: Daun Sirih Muda

Cara-cara: Tumbuk sepuluh helai daun sirih muda. Tempelkan pada muka, terutama pada bekas jerawat. Setelah kering, cuci muka dengan air bersih. Amalkan tiga kali seminggu.

P/s: Haa, mudah kan? Murah pulak tu! Kalau ada yang rajin, boleh la cuba. Cara tradisional atau alami ni lebih baik daripada kita dok guna produk kosmetik sebab sesetngah produk ni mengandungi bahan yang merbahaya dan ada juga sampai boleh membawa kanser!

SUMBER

8 comments:

zatiey said...

yang guna kanji beras tu pernah cuba..yg lain x pernah..hehe

Miss Anna Beauty said...

kepada sesiapa yg masih tercari2 produk yg sesuai untuk merawat jerawat,parut jerawat,jeragat,wajah kusam,kulit berminyak,mengecilkan pori2..cepat dapatkan set AS BEAUTY dgn pm me 013-2939718 @ www.missanabeauty.blogspot.com...TQ

Miss Anna Beauty said...

kepada sesiapa yg masih tercari2 produk yg sesuai untuk merawat jerawat,parut jerawat,jeragat,wajah kusam,kulit berminyak,mengecilkan pori2..cepat dapatkan set AS BEAUTY dgn pm me 013-2939718 @ www.missanabeauty.blogspot.com...TQ

uzir said...

hilang ta ksan jerawat 2

fitrah chochlate said...

cara2 nak guna kan bahan2 t0 cemane plak ??

fitrah chochlate said...

cara2 nak guna kan bahan2 t0 cemane plak ??

ikram said...

Sya slalu pkai klt kyu mns yg dcmprkn dngn air.. Kacau smpai jdi lendir... Lps tu bru spu kt mke sblm tdr.. Tpi cuci mke dlu... Mula2 mmng pedh.. Rse mcm trbkr kulit mke... Tpi kjp je... Biar pdh.. Aslkn brksn.. Insyaallah.. Dlm sbln prt jrwt smkn hlng..

Produk Kecantikan said...

Kaedah 'home made' menggunakan organik adalah kaedah yang paling selamat dan berkesan namun perlu sentiasa diamalkan dan biasanya mengambil masa yang agak lama. Yang penting perlu sabar.

Perkongsian: Tips Merawat Jerawat

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Panasss!