LUTFI SYAFIQ

Tuesday, March 6, 2012

10 Tips Kurangkan Berat Badan

Gambar hiasan
Salam...
Korang gemuk? Oh nooo! Ada ka sapa-sapa yang suka dirinya gemuk? Mesti takdak kan? Konfem lah! Hari ni, aku nak share 10 cara untuk kurangkan berat badan. Tak susah nak kurus sebenarnya. Cuma, perlu sabar dan ada usaha nak kurus. Kalau anda semua ni malas, bye bye lah... Hahaha.


Di sini ada 10 Tips untuk turunkan berat badan anda anda semua. Jom saksikan!



1. Tetapkan matlamat anda untuk mengurangkan berat badan secara perlahan-lahan. Iaitu penurunan dalam lingkungan 0.5kg ke 1kg dalam seminggu.

Biasanya 0.5kg adalah angka yang biasa yang mampu dicapai oleh kebanyakan anda. Tapi jangan terlalu memaksa jika anda tak mencapai sasaran awal. Jika anda dapat kurangkan 0.1kg pun dah bagus untuk permulaan.

2. Sebaiknya, lupakan niat anda untuk mengambil sebarang ubat-ubatan dengan tujuan menurunkan berat badan. Lebih-lebih lagi tanpa mendapat nasihat atau kebenaran doktor plak tu.

Bagi anda yang nak menjaga otot, boleh ambil suplemen seperti Glutamin setiap hari selepas sesi senaman.

3. Ambil makanan dan minuman yang rendah kalori dan mempunyai kandungan nutrien yang tinggi. Kurangkanlah sebanyak 500 kalori sehari untuk tujuan mengurangkan berat badan.

Kurangkan juga pengambilan makanan ataupun minuman yang manis (kandungan gula yang tinggi). Lebihkanlah memakan buah-buahan dan sayur-sayuran segar.

4. Elakkan memakan makanan ringan di antara waktu makan. Sebaliknya, anda boleh gantikan dengan sekeping biskut krim kraker dengan secawan kopi atau teh kurang manis (rendah lemak). Ataupun makan saja buah-buahan sebagai ganti.

5. Banyakkan minum air mineral dan jangan meminum minuman beralkohol.

6. Tetapkan waktu makan anda setiap hari.

Sebagai contoh:

  • Sarapan di antara jam 7.00 ke 7.30 pagi
  • Makan di antara waktu pagi dan tengahari (10.00 - 11.00 pagi),
  • Makan tengahari (12.30 tengahari - 1.30 petang)
  • Minum petang (3.30 - 4.00 petang)
  • Makan malam (6.30 petang - 7.30 malam)


Kemudian, disiplinkan diri anda agar makan pada waktu yang ditetapkan. Jika dicepatkan atau dilambatkan sedikit pun tak mengapa. Ikut keadaan dan kesesuaian anda.

7. Makanlah di ruang makan dan bukannya di depan tv.

8. Biasakan diri menggunakan pinggan yang lebih kecil semasa makan. Tujuannya supaya anda tidak mengambil terlalu banyak atau menambah lauk-pauk yang berlemak atau berkalori tinggi.

9. Penuhkan hari anda dengan melakukan aktiviti tertentu bagi mengelakkan daripada asyik teringatkan makanan.

Sebagai contoh:

Lakukan aktiviti senaman 3 hingga 5 kali seminggu. Lakukan selama 30 minit setiap hari.

Anda juga boleh pecahkan kepada 3 sesi setiap hari. Iaitu 10 minit untuk setiap sesi. Boleh buat 10 minit di waktu pagi, 10 minit pada waktu tengahari dan 10 minit sewaktu petang.

10. Akhir sekali, pastikan anda mendapatkan rehat secukupnya. Contohnya waktu tidur. Tidurlah dalam 6 hingga 8 jam sehari.


So, amacam? Boleh ker anda anda semua ni ikut petua-petua yang tertera di atas? Kalau boleh, konfem anda semua kurus! Suka tak? Haha. Tanamkan azam dan berusaha untuk mencapai target anda! Good luck!



Sumber



5 comments:

Mimi Suke Cupcakee said...

omg i gemuk !! nak try :)

Cahaya Qaseh said...

suke ini entry... ^_^

lieynanilaz said...

nak mulakan sesuatu itu memang susah...saya cuba!!...

LUTFI SYAFIQ said...

goodluck semua! jom kita fight sapa paling kurus! hehehe

hafiz hafizol said...

gudluck3.. lau ikut entri nie, InsyaAllah akan slim macam aku :) ahak ahak

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Panasss!